Prowadzenie własnej działalności gospodarczej na pewno nie jest zadaniem łatwym. Biura rachunkowe mają o tyle dobrze, że znają odpowiednie przepisy prawa podatkowego i samodzielnie mogą prowadzić
księgowość pełną bądź
księgowość uproszczoną własnej firmy. Jednak przed właścicielami firmy
księgowej pojawiają się inne wyzwania. Prowadzenie interesu polega przede wszystkim na skutecznym pozyskiwaniu klientów. Bez nich nie jest możliwy jakikolwiek rozwój firmy i walczenie z konkurencją. Istnieje cały szereg narzędzi, dzięki którym możliwe jest zapoznawania potencjalnych klientów z ofertą firmy. Wskazać tutaj trzeba przede wszystkim na marketing. Jednakże zakres tematyczny tego pojęcia jest dość szeroki. Jeżeli chcesz usprawnić działanie marketingowe swojej firmy lub po prostu jesteś ciekawy, w jaki sposób możesz zachęcać potencjalnych klientów do skorzystania ze usług Twojej firmy przeczytaj poniższy artykuł. Dowiesz się z niego między innymi, czym jest strategia marketingowa.
Marketing w firmie
Już na początku warto jest rozgraniczyć dwa pojęcia- marketing i reklama. Pierwsze z nich jest szersze, a jedną z jego części składowych jest reklama. W odniesieniu do działalności firmy wskazuje się przede wszystkim na
strategię marketingową. Jednakże również ona składa się z mniejszych elementów składowych. Produkt i cechy mu przypisywane odgrywa tutaj niemałą rolę. To właśnie on ma wychodzić naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klienta. Jeżeli nie będzie on właściwy, wówczas jego zbycie może okazać się niemożliwe. Równie istotny jak sam produkt w
komunikacji marketingowej jest jego cena. Powinna być ona na tyle wysoka by zadowalać przedsiębiorcę i na tyle niska by zadowalać klienta. Cena musi być odzwierciedleniem wartości danego dobra, którego producenta ma zamiar zbyć. Sam produkt i jego cena jednak nie są wystarczająca całością. Kolejnym elementem jest tutaj
kanał dystrybucji, czyli droga, którym gotowe produkty bądź usługi trafiają do potencjalnych klientów. Może one przybierać różną formę- bardziej lub mniej bezpośrednią. Czwartym elementem, który należy uwzględnić podczas kreowania komunikacji marketingowej jest
promocja. Jest ona jednak rozumiana nico inaczej niż promocja w ujęciu potocznym. Otóż ekonomiści wskazują, że promocja to nic innego jak aktywne oddziaływanie na odbiorców produktu bądź usługi, jakie ma na celu informowanie, zwiększanie wiedzy na temat nie tylko dobra, lecz również marki czy samej firmy. W obrębie promocji wyróżnia się dodatkowo elementy określane mianem
4XP. Zalicza się do nich marketing bezpośredni, public relations,
promocję sprzedaży oraz reklamę. Reklama zatem jest tylko jednym z kilku instrumentów promocji, lecz nie jedynym.
Reklama w firmie
Każdy z nas intuicyjnie potrafi określić, czym jest reklama. Jednakże taka wiedza, kiedy prowadzimy własnej przedsiębiorstwo nie jest wystarczająca. Ekonomiści wymieniają szereg różnych definicji reklamy kładąc nacisk raz na jedne, raz na inne jej elementy składowe i funkcje. Najprościej określana jest ona jako bezosobowa komunikacja między producentem dobra lub usługi, a jego nabywcą. Musi ona mieć na celu przekonanie potencjalnego klienta, wpłynięcie na jego emocje, myśli przez prezentowanie usług, osób a nawet idei.
Reklama jest bardzo ważnym elementem
działań promocyjnych firmy, a często nawet decyduje o jej sukcesie bądź porażce. Z taką samą sytuacją mamy do czynienia w odniesieniu do różnych branż, a więc również do firm świadczących usługi w zakresie księgowości.
Nawet jeżeli nie śledzimy rozwoju możliwości, jakie niesie ze sobą reklama nie sposób jest nie zauważyć, że towarzyszy on nam coraz częściej w różnych dziedzinach życia. W klasycznym wydaniu rozpowszechniana była w telewizji, radiu i prasie. W ostatnim dziesięcioleciu nowe możliwości wykorzystania reklamy przyniósł internet. Doceniając możliwości globalnej sieci wskazuje się przede wszystkim na globalny zasięg reklamy, możliwość jej personalizacji i oraz niski koszt. Skorzystanie z reklamy firmy w internecie sprawia, że korzystając z odpowiednich narzędzi jesteśmy w stanie określić jej skuteczność. Umiejętny dobór
podmiotów działających w sieci, w których będziemy przeprowadzać kampanię reklamową da nam lepsze rezultaty niż reklama telewizyjna, ponieważ będzie ona kierowana bezpośrednio do potencjalnych klientów, którzy poszukują firm świadczących usługi znajdujące się w naszej ofercie. W przypadku zamieszczenie reklamy w branżowej wyszukiwarce
firm księgowych jej odbiorca nie jest atakowany nadmiarem informacji ani też agresywną formą.
Dobór odpowiedniej strategii marketingowej i inwestowanie w reklamę firmy to czynniki niezwykle ważne dla pozyskiwania klientów i powodzenia całego przedsięwzięcia.